הכנו במיוחד בשבילכם כתבה מיוחדת על המאכלים הבריאים לשמירה על הגוף והנפש לפי אוזרים בגוף אשר מומלצים לאכול כאכול יום יומי לשמירה על עור חלק ובמיוחד להחלמה לאחר ניתוחים פלסטיים או טיפולים אסתטיים.infographics-72DPI

 

שיער

ירקות ירוקים: ממצאים מחקריים אודות ירקות ועלים ירוקים
צריכת ירקות ירוקים תורמת לבריאות השיער זאת מאחר ובין הויטמינים החשובים לשיער ניתן למנות את הוויטמינים מקבוצת B (ויטמין B1 , B2 ,B6 ,(B12 . מחסור בוויטמינים אלו עלול לגרום לשיער להיות מחוסר ברק, לקרקפת להיות אדומה ומגורה, לקשקשים ואפילו להגברת נשירת השיער.

[העלים הירוקים בעלי חשיבות גבוהה יותר מהירקות הירוקים, מכיוון שהצמח מפיק כמות גבוהה יותר של חמצן בעלים ולכן הם עשירים יותר בנוגדי חמצון מחלקים אחרים בצמח. ככל שמשתמשים בצמחים מסוגים שונים כך נחשפים להגנה רחבה יותר מפני הזדקנות, מחלות ועוד. ולכן חשוב לגוון ולהשתמש בעלים ובעשבי תיבול שונים, מאחר ולכל צמח שילוב ייחודי של רכיבים בעלי השפעה מיטיבה על מערכות שונות של הביולוגיה האנושית. מלבד היותם עשירים בנוגדי חמצון, עשירים העלים הירוקים ועשבי התבלין גם בחומרים אנטיבקטריאליים, אנטיפיטריתיים, אנטי-דלקתיים וחומרים המגבירים את פעילות מערכת החיסון.

 

עניים

ויטמין A / בטא-קארוטן: החומר המזין הזה מסייע לשמור על בריאות העיניים על ידי מניעתו של עיוורון לילה, והוא קרוב לוודאי המרכיב החשוב ביותר עבור עיניים בריאות. חצי גזר ליום בלבד נחוץ כדי לספק לך את המינון היומי המומלץ של ויטמין A. מזונות אחרים, העשירים בוויטמין A הם שמן דגים, בטטות, כבד ודלעת.

לב

אגוזים ושקדים: הם מכילים סיבים תזונתיים, חלבון צמחי, חומצות שומן בלתי רוויות, ויטמינים, מינרלים,פיטוסטרולים ונוגדי חמצון – כל אלה בעלי אפקט מצוין ללב.

החליפו את העוגה או העוגייה בכמה יחידות שקדים או אגוזים לא קלויים עם מנת פרי צבעוני כמו: יחידה בינונית של תפוח, אפרסק או פרי אחר. בכך תורידו את כמויות הנתרן, הסוכר, השומן הרווי, הכולסטרול ושומן הטראנס בתפריט היומי שלכם.

מומלץ לאכול את הפרי שלם כדי לקבל את כל יתרונותיו התזונתיים. במהלך היום אכלו כ־12 שקדים או שברי אגוזים (כ־20 גרם), ובכך  תפחיתו את הסיכון למחלות של הלב ושל כלי הדם.

רימון: מיץ רימון ידוע כבר כמה שנים כבעל סגולות בריאותיות, ועתה חושפים חוקרים ישראלים שהרימון מונע התקף לב ושבץ מוחי באמצעות עיכוב תהליך טרשת העורקים הגורם לחסימות כלי דם. הרימון משפיע על זירוז פעילות האנזים באמצעות שלוש פעולות: הוא מסייע בהורדת חמצון הכולסטרול וזירוז סילוק הכולסטרול מדופן העורק, הוא תורם לקשירת אנזים הפראאוקסונאז לכולסטרול הטוב ולכן מגביר את פעילותו, והוא משפעל את הגן המייצר את אנזים הפאראאוקסונאז ובכך מגביר את כמותו ואת פעולתו הבריאותית בגוף.

מוח

דגים: בדגי מים עמוקים (מקרל, סלמון, טונה וכד'), יש שפע של חומצות שומן חיוניות מסוג אומגה 3, המחזקות את מבנה העצבים ותורמות, בין היתר, ליציבות נפשית.

אגוזים – עשירים בוויטמין E, נוגד חמצון הכרחי לפעילות קוגניטיבית. אגוזי לוז, אגוזי מלך ואגוזי קשיו גם טעימים וגם יעילים, אבל מלך האגוזים הוא השקד, העשיר במיוחד במגנזיום. אגוזי ברזיל, אגוזי מלך ובוטנים עשירים במיוחד בנוגד החמצון סלניום.

עור: מומלץ במיוחד לאחר הזרקות בפנים כגון בוטוקס, מילוי קמטים, טיפול ערפד2 

אוכמניות : עשירות בוויטמין C, שמסייע לתיקון תקלות בתאים ולצמיחת רקמות. נוגדי החמצון החזקים בפרי עוזרים להילחם ברדיקלים חופשיים, שלוקחים חמצן מתאי העור וגורמים לו להיראות נטול חיים ונטול ברק

לאכול כל יום כוס אוכמניות, המלאות בהרבה ויטמינים. מלבד ויטמין E מהאוכמניות מכילות גם ויטמין C ומגנות על העור מפני הזדקנות.

תה ירוק: תה ירוק מכיל קטכינים, שהם חומרים ממשפחת הפוליפנולים והם נחשבים לאנטיאוקסידנטים פעילים ויעילים במיוחד. מה שעוד יש בתה ירוק: חומרים מונעי דלקת. בזכות החומרים הללו, המחקרים מראים כי שתיית תה ירוק מגנה על העור מפני נזקי שמש, מונעת מצבים  דלקתיים בעור וגורמת לו להיראות צעיר יותר, משום שאותם חומרים מונעים תהליכי הזדקנות של העור.

infographics-72DPI

שריר

ביצים : עשירות בחלבון מלא, אשר מאיץ את התפתחות השריר ומסייע בהתאוששותו. ביצה גדולה קשה מספקת כ-6 גרם חלבון.
מאחר וחלמון הביצה עשיר בכולסטרול, עדיף לאכול את חלבון הביצה. יש לשלב זאת עם פחמימות, כיוון שבמהלך האימון השרירים נעשים מדוללים בגליקוגן.

בשר בקר:  אחד המזונות הטובים ביותר עבור חומצה אורגנית הנקראת קריאטין, שבה הגוף שלנו משתמש כשאנחנו מרימים משקולות. אך אליה וקוץ בה – בשר הבקר מכיל גם שומן רווי. יש לצרוך אותו בכמות סבירה ולא להגזים. בשר בקר עשיר גם בברזל ואבץ, 2 חומרים מזינים החיוניים עבור בניית השריר וסינתזת החלבונים.

ריאות

כרוב: בכרוב עלים יש כמות משמעותית של ויטמין A וסידן. למעשה, במנה של 100 גרם יש יותר סידן מאשר בכוס חלב. כרוב עלים, המוכר גם בשם 'קייל' הוא אחד הירקות המועילים ביותר לגופנו. ​הוא עשיר בנוגדי חמצון, ויטמין K וויטמין B6. מחקרים מראים כי הוא יעיל לניקוי רעלים

קיבה

יוגורט:  הוא קל לעיכול, גם לאלו שאינם מעכלים מוצרי חלב. תהליך עיבודו והתססתו שובר את הקשר של סוכר הלקטוז המקל על העיכול.

  1. מקור טוב לחלבון מאחר והוא מכיל בין 4 ל-6 גרם חלבון בכל 100 מ"ל, שזה 20 אחוז יותר מכל מאכל חלבי אחר.
  2. מהווה מקור עשיר לסידן (כ-100 מ"ג בכל 100 גרם) עם רמת ספיגה טובה בשל החיידקים הידידותיים שבו. הסידן תורם לבנייה וחיזוק העצמות, מונע אוסטואופורוזיס, מונע ומסייע לטיפול ביתר לחץ דם ותורם למניעת סרטן המעי הגס.
  3. משפר ספיגה של ויטמינים מסוג B וסידן.
  4. תורם לבריאות המעי הגס ומוריד את הסיכון לסרטן באיבר זה. לאחר טיפול של אנטיביוטיקה, רצוי לאכול יוגורט לשיקום מערך החיידקים הטובים במעיים.
  5. מחזק את המערכת החיסונית. התרבית הבקטריאלית ביוגורט מהווה תמריץ להתמודדות בדלקות בכדוריות הדם הלבנות.
  6. בעל אפקט ריפוי לאחר דלקת מעיים ומזון מרפא לקלקולי קיבה ושלשולים, בניגוד למוצרי חלב אחרים.

עצמות

מוצרי החלב עשירים בסידן. במנה אחת, למשל בכוס חלב, גביע יוגורט, פרוסת גבינה צהובה או חצי גביע גבינה לבנה יש כ-200 מ"ג סידן, שמהווים כחמישית מכמות הסידן המומלצת ביום לאדם מבוגר (או שישית מההמלצה למתבגרים ולנשים לאחר הפסקת המחזור.

 כמו כן, מוצרי חלב הם מקור חשוב לוויטמין D, שלו חשיבות מכרעת בספיגת הסידן ובשקיעתו בעצמות. מוצרי החלב עשירים גם במגנזיום, מינרל החשוב לשמירה על בריאות השרירים והעצבים. מוצרי החלב עשירים בחלבון איכותי החשוב לבניית השרירים .

מיץ תפוזים: מיץ תפוזים הוא מקור טוב לוויטמין C, אשלגן וחומצה פולית, החיוניים למערכת החיסונית, כלי הדם והעור. מיץ תפוזים מועשר הוא מקור מומלץ עוד יותר, כיוון שהוא מכיל על פי רוב גם סידן או ויטמין D שמחזקים את העצמות.

כותבת המאמר: אודליה גלילה מנהלת מרפאת חיפה ויועצת תזונתית.

אהבת פוסט זה? ניתן להשאיר תגובה למטה או להירשם לקבלת עדכונים חמים מהבלוג, ישירות אל המייל שלך! רוצה עוד פרטים? אין בעיה: כל מה שצריך לדעת נמצא באתר הרשמי של המרפאה של ד"ר רוני מוסקונה www.Moscona.co.il.